Η ανάγκη για μια αντικειμενική προσέγγιση της Ιστορίας στη σχολική εκπαίδευση

Estimated read time 1 min read

Το σχολικό βιβλίο της ΣΤ΄ Δημοτικού αναφορικά με την Ιστορία δεν πληροί τις απαιτήσεις που θα έπρεπε να έχει για τη διαμόρφωση του ιστορικού φρονήματος των μαθητών. Αντί να καλλιεργεί την κριτική σκέψη και την κατανόηση των ιστορικών γεγονότων, περιορίζεται σε μηχανιστική απομνημόνευση και στρέφεται προς μία δυσμενή για την ιστορική αλήθεια προσέγγιση.

Μέσω της μελέτης και αξιολόγησης των ιστορικών γεγονότων, είναι απαραίτητο να γίνουν κατανοητές οι διαδικασίες που διαμόρφωσαν την ιστορική αλήθεια. Αυτό απαιτεί, καταρχάς, τη χρήση κατάλληλων διδακτικών εργαλείων και πηγών. Το σχολικό εγχειρίδιο θα πρέπει να προάγει τις αξίες και τις στάσεις ζωής που χρειάζονται στην τωρινή και μελλοντική πορεία των μαθητών.

Στις σελίδες 201 και 205 του εν λόγω βιβλίου διαβάζουμε για τον Μεταξά και τις προσπάθειές του να προσεγγίσει τους αγρότες και τους εργάτες, καθώς και την άρνησή του στο ιταλικό τελεσίγραφο, το οποίο θεωρείται ότι σηματοδότησε την έναρξη του πολέμου. Παρόλο που η απάντηση του Μεταξά έχει επικρατήσει στην ιστορική μνήμη ως ηρωική, υπάρχουν σοβαροί προβληματισμοί ως προς την ερμηνεία αυτή.

Αναμφισβήτητα, ο Μεταξάς ασκούσε μία αυταρχική διακυβέρνηση, η οποία ποτέ δεν προετοίμασε την Ελλάδα για την έλευση πολέμου, ενώ η προσπάθεια των συγγραφέων του βιβλίου να εξωραΐσουν το δικτατορικό καθεστώς μέσω των κοινωνικών μέτρων που υποτίθεται ότι εφήρμοσε, απέχει από την αλήθεια. Η πραγματικότητα είναι ότι το καθεστώς αυτό εγγυήθηκε την υποταγή και την απουσία ελευθεριών στην ελληνική κοινωνία.

Επιπλέον, ο ισχυρισμός ότι ο Μεταξάς μιλούσε εξ ονόματος όλων των Ελλήνων παραβιάζει την δημοκρατική συνείδηση του λαού και υπονομεύει την ιστορική αλήθεια. Ο ιστορικός κατέχει την υποχρέωση να μελετά και να εκφράζει την αλήθεια, χωρίς να καθοδηγείται από ιδεολογίες που ενδέχεται να αλλοιώνουν τα γεγονότα.

Η ιστορία θα πρέπει να διδάσκεται ως μία επιστήμη που απαιτεί αντικειμενικότητα και ανεξαρτησία από πολιτικές και κοινωνικές επιρροές. Κατά την παρουσίαση των γεγονότων, οι εκπαιδευτικοί έχουν την ευθύνη να ενεργούν ως οδηγοί και όχι ως προπαγανδιστές, προκειμένου να διαφυλάξουν την ιστορική γνώση και να προετοιμάσουν μια συνειδητή και σκεπτόμενη νέα γενιά.

Πηγή: documentonews.gr

You May Also Like

More From Author